Némi segítség a jogszabályokban való tájékozódásban:
A jogszabályok hierarchiája:
- törvény (“legmagasabb rendű”) – amelyet az országgyűlés szavaz meg
- kormány rendelet
- minisztériumi (korábban EMMI, most már Belügyminisztérium) rendelet
Mivel a jogszabályok között olykor ellentmondások vannak, ezért mindig a hierarchiában feljebb lévőhöz kell igazodni.
A törvények és a rendeletek között ezen a honlapon tudtok utánanézni: http://net.jogtar.hu . Itt mindig a hatályos jogszabályok vannak fent. Az oldal keresővel a legegyszerűbb a tájékozódás: beírod a kulcsszót (pl. iskolapszichológus) és megjeleníti a találatokat.
Itt találjátok a “státusztörvényt” (hivatalos nevén: 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról): 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról – Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye
- Itt az alábbi paragrafusokat MÉG nem találjátok meg, mert 2024. jan.1-től hatályosak.
- Azonban a Közlönyben olvasható: Magyar Közlöny 2023. évi 100. szám
A végrehajtási rendelet:
- Magyar Közlöny 2023 évi 123. szám: https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/4c0cff472861d01cb1f21aedff9cee2d7cc908e5/megtekintes
- Ez 2024. január 1-jén lép hatályba és ettől a naptól hatályon kívül helyezi a pedagógusok előmeneteli rendszeréről szóló 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletet
- évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról*
- § [Neveléssel-oktatással lekötött munkaidő]
(5) Az óvoda- vagy iskolapszichológus számára a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőben
- a) a gyermekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrésével, vizsgálatával, konzultációval, tanácsadással kapcsolatos, továbbá
- b) a gyermekekkel, tanulókkal, pedagógusokkal és szülőkkel való hatékony együttműködés kialakítását célzó feladatok rendelhetők el.
- melléklet a 2023. évi LII. törvényhez
Pedagógusok kötött munkaideje és neveléssel-oktatással lekötött heti munkaideje
Megjegyzés: A köznevelési törvényből 2024. jan. 1-gyel kikerül ez a bekezdés:
- § (11a) * Az óvoda-, iskolapszichológus neveléssel-oktatással lekötött munkaideje – teljes munkaidőben történő foglalkoztatás esetében – heti huszonkettő óra. Az óvoda-, iskolapszichológus a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőben végzi a gyermekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrésével, vizsgálatával, konzultációval, tanácsadással (a továbbiakban: közvetlen pszichológiai foglalkozás) kapcsolatos, továbbá a gyermekekkel, tanulókkal, pedagógusokkal és szülőkkel való hatékony együttműködés kialakítását célzó feladatokat. Az óvoda-, iskolapszichológus további heti tíz órában a közvetlen pszichológiai foglalkozások szervezésével, előkészítésével kapcsolatos feladatokat látja el, részt vesz a pedagógiai szakszolgálat óvoda-, iskolapszichológus koordinátora által szervezett szakmai feladatokban, szükség esetén előkészíti a gyermek, tanuló szakellátásba történő irányítását, a munkaidő fennmaradó részében pedig a munkaköréhez szükséges információk feldolgozásával, az óvodai, iskolai dokumentáció elkészítésével kapcsolatos feladatokat, továbbá a szakmai fejlődéséhez szükséges tevékenységeket végez. A közvetlen pszichológiai foglalkozás heti előírt időkerete indokolt esetben a nevelési, tanítási év alatt az egyes hetek között átcsoportosítható. Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a koordinátorral való kapcsolattartáson kívül a munkavégzés valamennyi időkerete arányosan csökken.
A Kormány 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelete a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
- A foglalkoztatotti létszám
- § (2) A pedagógus munkakörök közül az óvoda- és iskolapszichológus finanszírozott létszámát az óvoda gyermeklétszáma, illetve az iskola tanulólétszáma alapján kell meghatározni oly módon, hogy 500 gyermekenként, tanulónként egy, a teljes munkaidő ötven százalékában foglalkoztatott óvoda- vagy iskolapszichológus alkalmazandó
Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott!
A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben:
- § (5) Az iskolapszichológus kötelező létszámát az iskola tanulólétszáma alapján kell meghatározni oly módon, hogy 500 tanulónként egy, a teljes munkaidő ötven százalékában foglalkoztatott iskolapszichológust kell alkalmazni.
- § (3) Ha a munkakör megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezővel nem tölthető be, óvodapszichológusként, iskolapszichológusként ötéves határozott időre alkalmazható az is, aki pszichológus végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik, de nem rendelkezik a szükséges pedagógus vagy szakpszichológus szakképzettséggel vagy szakiránnyal, feltéve, hogy öt éven belül vállalja a munkakör betöltéséhez szükséges szakképzettség, szakvizsga megszerzését.
Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege nem változik.
- A gyakornok és a mentor
- § (1) A mentorálás célja, hogy a gyakornokot felkészítse a pedagógus életpálya feladataira.
(2) A mentort az igazgató jelöli ki a gyakornokkal azonos munkakörben, tanár esetén – ha lehetséges – azonos tantárgy tanítására foglalkoztatott pedagógusok közül.
(3) Óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott gyakornok esetében – ha a nevelési-oktatási intézményben nem áll alkalmazásban olyan pszichológus szakképzettséggel rendelkező személy pedagógusmunkakörben, aki a gyakornok óvodapszichológus, iskolapszichológus mentorálását elláthatná – az igazgató kérésére a pedagógiai szakszolgálati intézmény igazgatója a mentori feladatok ellátására óvodapszichológus,iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott, a (2) bekezdésben meghatározott feltétellel rendelkező munkatársát jelöli ki.
(4) A pedagógiai szakszolgálati intézmény munkatársa mentorként abban az esetben jelölhető ki, hogy ha a nevelésioktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálat fenntartója azonos, vagy a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálati intézmény fenntartója között létrejött megállapodás ezt előírja.
Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott!
A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben:
15/A. § (3) Óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott gyakornok esetében – ha a nevelési-oktatási intézményben nem áll alkalmazásban olyan pszichológus szakképzettséggel rendelkező személy pedagógus-munkakörben, aki a gyakornok óvodapszichológus, iskolapszichológus mentorálását elláthatná – az intézményvezető kérésére a pedagógiai szakszolgálati intézmény vezetője a mentori feladatok ellátására óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott, a (2) bekezdésben meghatározott feltétellel rendelkező munkatársát jelöli ki. Ennek feltétele, hogy a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálat fenntartója azonos legyen, vagy a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálati intézmény fenntartója között létrejött megállapodás ezt előírja.
- melléklet a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelethez
A nevelési-oktatási intézményekben pedagógus-munkakörben alkalmazottak végzettségi és szakképzettségi követelményei
Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott! A tanácsadó szakpszichológus ELÉ bekerült a vessző!
A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben: 6. melléklet a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelethez 14. bekezdése: