Közfoglalkoztatottakról / Státusztörvény és végrehajtási rendelet kivonat ÓIP számára

By   2023-09-04

Némi segítség a jogszabályokban való tájékozódásban:

A jogszabályok hierarchiája:

  1. törvény (“legmagasabb rendű”) – amelyet az országgyűlés szavaz meg
  2. kormány rendelet
  3. minisztériumi (korábban EMMI, most már Belügyminisztérium) rendelet

Mivel a jogszabályok között olykor ellentmondások vannak, ezért mindig a hierarchiában feljebb lévőhöz kell igazodni.

A törvények és a rendeletek között ezen a honlapon tudtok utánanézni: http://net.jogtar.hu . Itt mindig a hatályos jogszabályok vannak fent. Az oldal keresővel a legegyszerűbb a tájékozódás: beírod a kulcsszót (pl. iskolapszichológus) és megjeleníti a találatokat.

 

Itt találjátok a “státusztörvényt” (hivatalos nevén: 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról): 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról – Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye 

 

A végrehajtási rendelet:

 

  1. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról*

 

  1. § [Neveléssel-oktatással lekötött munkaidő]

(5) Az óvoda- vagy iskolapszichológus számára a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőben 

  1. a) a gyermekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrésével, vizsgálatával, konzultációval, tanácsadással kapcsolatos, továbbá 
  2. b) a gyermekekkel, tanulókkal, pedagógusokkal és szülőkkel való hatékony együttműködés kialakítását célzó feladatok rendelhetők el.

 

  1. melléklet a 2023. évi LII. törvényhez

Pedagógusok kötött munkaideje és neveléssel-oktatással lekötött heti munkaideje

Megjegyzés: A köznevelési törvényből 2024. jan. 1-gyel kikerül ez a bekezdés: 

  1. § (11a) * Az óvoda-, iskolapszichológus neveléssel-oktatással lekötött munkaideje – teljes munkaidőben történő foglalkoztatás esetében – heti huszonkettő óra. Az óvoda-, iskolapszichológus a neveléssel-oktatással lekötött munkaidőben végzi a gyermekek, tanulók egyéni vagy csoportos szűrésével, vizsgálatával, konzultációval, tanácsadással (a továbbiakban: közvetlen pszichológiai foglalkozás) kapcsolatos, továbbá a gyermekekkel, tanulókkal, pedagógusokkal és szülőkkel való hatékony együttműködés kialakítását célzó feladatokat. Az óvoda-, iskolapszichológus további heti tíz órában a közvetlen pszichológiai foglalkozások szervezésével, előkészítésével kapcsolatos feladatokat látja el, részt vesz a pedagógiai szakszolgálat óvoda-, iskolapszichológus koordinátora által szervezett szakmai feladatokban, szükség esetén előkészíti a gyermek, tanuló szakellátásba történő irányítását, a munkaidő fennmaradó részében pedig a munkaköréhez szükséges információk feldolgozásával, az óvodai, iskolai dokumentáció elkészítésével kapcsolatos feladatokat, továbbá a szakmai fejlődéséhez szükséges tevékenységeket végez. A közvetlen pszichológiai foglalkozás heti előírt időkerete indokolt esetben a nevelési, tanítási év alatt az egyes hetek között átcsoportosítható. Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a koordinátorral való kapcsolattartáson kívül a munkavégzés valamennyi időkerete arányosan csökken.

 

A Kormány 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelete a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról

 

  1. A foglalkoztatotti létszám
  2. § (2) A  pedagógus munkakörök közül az  óvoda- és iskolapszichológus finanszírozott létszámát az  óvoda gyermeklétszáma, illetve az iskola tanulólétszáma alapján kell meghatározni oly módon, hogy 500 gyermekenként, tanulónként egy, a  teljes munkaidő ötven százalékában foglalkoztatott óvoda- vagy iskolapszichológus alkalmazandó

 

Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott!

A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben:

  1. § (5) Az iskolapszichológus kötelező létszámát az iskola tanulólétszáma alapján kell meghatározni oly módon, hogy 500 tanulónként egy, a teljes munkaidő ötven százalékában foglalkoztatott iskolapszichológust kell alkalmazni.

 

  1. § (3) Ha a  munkakör megfelelő végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezővel nem tölthető be, óvodapszichológusként, iskolapszichológusként ötéves határozott időre alkalmazható az  is, aki pszichológus végzettséggel és szakképzettséggel rendelkezik, de nem rendelkezik a szükséges pedagógus vagy szakpszichológus szakképzettséggel vagy szakiránnyal, feltéve, hogy öt  éven belül vállalja a  munkakör betöltéséhez szükséges szakképzettség, szakvizsga megszerzését.

 

Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege nem változik.

 

  1. A gyakornok és a mentor
  2. § (1) A mentorálás célja, hogy a gyakornokot felkészítse a pedagógus életpálya feladataira. 

(2) A mentort az igazgató jelöli ki a gyakornokkal azonos munkakörben, tanár esetén – ha lehetséges – azonos tantárgy tanítására foglalkoztatott pedagógusok közül.

(3) Óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott gyakornok esetében – ha a nevelési-oktatási intézményben nem áll alkalmazásban olyan pszichológus szakképzettséggel rendelkező személy pedagógusmunkakörben, aki a  gyakornok óvodapszichológus, iskolapszichológus mentorálását elláthatná – az  igazgató kérésére a  pedagógiai szakszolgálati intézmény igazgatója a  mentori feladatok ellátására óvodapszichológus,iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott, a  (2)  bekezdésben meghatározott feltétellel rendelkező munkatársát jelöli ki. 

(4) A pedagógiai szakszolgálati intézmény munkatársa mentorként abban az esetben jelölhető ki, hogy ha a nevelésioktatási intézmény és a  pedagógiai szakszolgálat fenntartója azonos, vagy a  nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálati intézmény fenntartója között létrejött megállapodás ezt előírja.

 

Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott!

A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben:

15/A. § (3) Óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott gyakornok esetében – ha a nevelési-oktatási intézményben nem áll alkalmazásban olyan pszichológus szakképzettséggel rendelkező személy pedagógus-munkakörben, aki a gyakornok óvodapszichológus, iskolapszichológus mentorálását elláthatná – az intézményvezető kérésére a pedagógiai szakszolgálati intézmény vezetője a mentori feladatok ellátására óvodapszichológus, iskolapszichológus munkakörben foglalkoztatott, a (2) bekezdésben meghatározott feltétellel rendelkező munkatársát jelöli ki. Ennek feltétele, hogy a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálat fenntartója azonos legyen, vagy a nevelési-oktatási intézmény és a pedagógiai szakszolgálati intézmény fenntartója között létrejött megállapodás ezt előírja.

 

  1. melléklet a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelethez

A nevelési-oktatási intézményekben pedagógus-munkakörben alkalmazottak végzettségi és szakképzettségi követelményei 

 

Megjegyzés: 2024. jan. 1-ével kikerül az eddigi 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendeletből és átkerül a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendeletbe. A szövege változott! A tanácsadó szakpszichológus ELÉ bekerült a vessző! 

A régi szöveg a 326/2013. kormány rendeletben: 6. melléklet a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelethez 14. bekezdése: